Skip to main content

Starta E-handel

Genom att integrera din e-handel med effektiva lager- och logistiklösningar öppnar du dörren till en sömlös och optimerad försörjningskedja. Att smidigt hantera lagernivåer, snabba leveranser och effektiv logistik blir avgörande för att skapa en positiv kundupplevelse. Upptäck hur synergier mellan din onlinebutik och lagerhantering kan maximera effektiviteten, minimera kostnaderna och skapa en framgångsrik e-handelsverksamhet i den digitala eran. Nedan hittar du några tips för att på börja din resa inom E-handel på bästa sätt.

half-img-bll-4

Hur du startar och driver en e-handel

Tredjepartslogistik ger din e-handel möjligheten att växa utan att du behöver investera i ett eget lager, automationslösningar, fler system eller tid på att förhandla transportavtal. Genom vår tredjepartslösning får du som e-handlare en partner som stöttar dig och ditt företag under hela resan.

BLL som partner till dig som ska starta e-handel
Vi vet att det krävs hårt arbete för att starta e-handel och att driva ett företag. Det är mycket som ska göras och att hålla reda på. BLL startades av entreprenörer som har förståelse för olika branscher och storlek på företag. Vårt mål är därför att vara den trygga, flexibla och flitiga partnern på din företagsresa. Vi är serviceinriktade och lösningsorienterade – två av våra främsta styrkor. På BLL letar vi ständigt efter smarta, kostnadseffektiva och långsiktiga lösningar för dig som ska starta och driva e-handel.

Tredjepartslogistik för dig som ska starta e-handel

När du ska starta e-handel behöver du tänka på lager, logistik och transport. Alltså hur du förvarar dina produkter, var och hur de packas, avtal med transportör – till att hantera eventuell retur och reklamation. Och mycket mer. Tredjepartslogistik innebär att BLL sköter allt detta åt dig. Vi gör jobbet, under tiden kan du fokusera på det som skapar värde för dig om dina kunder. Exempelvis att stärka varumärket, utveckla produkter eller att bygga ett starkt team med dina medarbetare.

truck på lager

Vad är skillnaden mellan logistik och tredjepartslogistik när du startar e-handel?

Logistik handlar om planering, utförande och styrning av flöden – exempelvis i en e-handel. Enkelt förklarat handlar logistik om hur varor tas emot på ett lager och hanteras, innan de skickas till slutkund. Tredjepartslogistik handlar om hela kedjan.

Tredjepartslogistik, även förkortat 3PL eller TPL, innebär att vi sköter allt inom lager, logistik och transport. För dig som ska starta och driva en e-handel är tredjepartslogistik tryggt och effektivt. Vi tar hand om allt från inleverans av produkter eller delar av dina produkter, lagerhållning och montering – till kundbeställning, plock och pack samt slutleverans till kund. Därefter tar vi hand om eventuell hantering av retur och reklamation. Dessutom ser vi till att det finns emballage för att nästa beställning ska kunna skickas omgående. Kort och gott, vi sköter allt som har med lager, logistik och transport i din e-handel.

Några fördelar med tredjepartslogistik när du startar e-handel

  • Flexibel lagerhållning av produkter och emballage som anpassas vid tillväxt, eller om du behöver minska din verksamhet.
  • Plockning och packning av produkter. Nationella sändningar packas senast dagen efter kundbeställning har inkommit.
  • Vi integrerar vårt system med ditt affärssystem och plattform för e-handel. Där kan du följa allt som har med din e-handel att göra och vi kan snabbare skicka kundbeställningar.
  • Leverans till kund, där du tar del av våra avtal med de största transportörerna.
  • Vi hanterar returer och reklamationer.

Ska du starta e-handel? Tänk på detta!

Här har vi samlat några av våra bästa tips inför att du ska starta e-handel.

  1. För att starta en e-handel måste du starta ett företag.
    Följ alla formella steg som finns på sidan https://verksamt.se/. Där har Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket samlat information om vad som krävs för att starta ett företag och därmed starta e-handel.
  2. Välj plattform när du startar e-handel.
    Det finns olika plattformar där man startar och driver e-handel på. Generellt brukar man välja mellan standardiserade (färdiga lösningar), open source (system som kräver teknisk kompetens) eller att bygga en helt egen. Ett bra tips när du ska starta e-handel är att fundera på vilka funktioner du vill ska finnas.
  3. Välj TA-leverantör till din e-handel.
    TA står för transportadministrativt system. Det är ett datasystem som används för att boka transporter hos en transportör, skriva ut fraktsedlar och spåra försändelser. På BLL sköter vi detta åt dig. Under tiden kan du fokusera på att fortsätta skapa den bästa starten och tillväxten för din e-handel.
  4. Välj fraktleverantör till din e-handel.
    När produkterna ska skickas till kunder behöver du välja fraktleverantör, eller transportör som man också kallar det. När du startar och driver din e-handel är det viktigt att kunna informera kunden om fraktkostnaden. Det innebär att du behöver förhandla avtal med transportörer. Behovet av leverans kan se olika ut, beroende på produkt och verksamhet. Därför är det viktigt att när du förhandlar utifrån om det är ömtåligt, storlek och frekvens på leverans eller annat som är viktigt för din e-handel.

På BLL sköter vi detta åt dig. Som kund till oss tar du del av konkurrenskraftiga avtal och goda relationer med alla stora transportörer. Vi förhandlar även åt dig om du önskar en specifik fraktleverantör. Under tiden kan du fokusera på att fortsätta att starta e-handeln och skapa tillväxt

Några saker att ha i åtanke när du startar E-handel

1. Vilken produkt eller tjänst kommer ni att erbjuda och finns det en efterfrågan på marknaden?

2. Vem är er målgrupp och hur kan ni nå dem effektivt?

3. Hur kommer ni att hantera betalningar och säkerställa säkra transaktioner?

4. Vilka leveransalternativ kommer ni att erbjuda, och hur kommer ni att hantera logistik och frakt?

5. Hur kommer ni att marknadsföra er e-handelsverksamhet för att öka synligheten?

6. Vilka juridiska aspekter måste ni beakta, såsom skatter, GDPR och andra regelverk?

7. Vad blir er prisstrategi, och hur kommer ni att hantera eventuella rabatter och kampanjer?

8. Hur kommer ni att ge kundsupport och hantera returer och reklamationer?

9. Hur kommer ni analysera och mäta framgången i er e-handelsverksamhet, och vilka åtgärder kommer ni att vidta vid eventuella utmaningar?

lager och e-handelslogistik

Förstå och nå den digitala handelns eftertraktade målgrupp: Trender, analys och strategier

Den mest efterfrågade produkten eller tjänsten inom digital handel kan variera beroende på trender och konsumentbeteenden. Generellt sett har dock elektronik, kläder och accessoarer, hemelektronik samt livsmedel varit bland de mest populära kategorierna. Det är viktigt att utföra en noggrann marknadsanalys för att förstå aktuella trender. Det är också viktigt att identifiera vilka produkter och tjänster som har hög efterfrågan inom er målgrupp.

Den mest köpstarka målgruppen för digital handel kan variera beroende på vilken typ av produkt eller tjänst ni erbjuder. Generellt sett har dock målgrupper som omfattar unga vuxna, teknikentusiaster samt personer med högre inkomster och utbildningsnivå, ofta visat sig vara mer benägna att handla online.

För att nå och förstå denna målgrupp behöver ni genomföra målgruppsanalyser och undersökningar, Ni behöver också använda dataanalysverktyg för att identifiera era kunders preferenser, beteenden och köpmönster. Använd sociala medier och andra online-plattformar för att engagera er med er målgrupp, och skapa en närvaro i forum och miljöer där er målgrupp finns för att öka chansen att de väljer att handla från er e-handelsplattform.

1. Produkter eller tjänster med hög efterfrågan på e-handelsmarknaden kan vara elektronik, kläder, skönhetsprodukter och livsmedel.

2. Målgrupper som växer mest inom e-handel inkluderar unga vuxna och teknikentusiaster. För att nå dem effektivt, använd er av digital marknadsföring och engagera er i relevanta online-plattformar.

3. Erbjud olika betalningsalternativ som kreditkort, digitala plånböcker och säkra betalningsgateways för att säkerställa trygga transaktioner.

4. Erbjud olika leveransalternativ, inklusive standardleverans, expressleverans och spårningsalternativ. Samarbeta med pålitliga logistikpartners för att effektivt hantera logistik och frakt.

5. Valet av e-handelsplattform beror på dina behov och budget. Populära alternativ inkluderar Shopify, WooCommerce och Magento. Välj en plattform som passar er verksamhet och som erbjuder önskad funktionalitet.

6. Marknadsför er e-handelsverksamhet genom sociala medier, influencer-samarbeten samt genom sökmotoroptimering för att öka synligheten.

7. Beakta juridiska aspekter som skatter, GDPR och andra regelverk genom att samarbeta med juridiska experter och hålla er informerad om lokala lagar.

8. Använd en prisstrategi som balanserar lönsamhet och konkurrenskraft. Hantera rabatter och kampanjer genom att tydligt kommunicera villkoren och skapa incitament för kunderna.

9. Kundsupport kan inkludera livechatt, e-post och telefon. För returer och reklamationer, definiera tydligt policys och underlätta processen för kunder genom att erbjuda en enkel returportal.

10. Google Analytics är ett kraftfullt verktyg för att analysera och mäta framgång inom e-handel. Vid utmaningar, identifiera orsakerna genom analys och vidta åtgärder som förbättrar användarupplevelsen och ökar konverteringarna.

Få offert

Vi frigör din tid

Få en skräddarsydd offert